Wandel of fiets je fit! 10 voordelen voor je gezondheid

GesponsordGent

Wandelen, waar het niet allemaal goed voor is!

Wie meer wil bewegen, hoeft niet direct kilometers te gaan lopen. Wandelen bijvoorbeeld is een rustige vorm van beweging die toch ook heel wat voordelen met zich meebrengt. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten, spieren, gewrichten en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit. Ook je humeur wordt er zelfs beter van! In de afgelopen jaren zijn er tal van onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat wandelen goed is voor wie al wat ouder wordt.

In de buitenlucht

woman-892309_640Door een wandelingetje in de buitenlucht te maken, kom je in aanraking met zonlicht. En net dat zonlicht speelt een belangrijke rol in de aanmaak van vitamine D in je lichaam. Dat heb je nodig om je botten, spieren en tanden sterk te houden. Daarnaast werkt vitamine D in op de celgroei en celdeling, waardoor het je afweersysteem stimuleert. Bij de meeste mensen zorgt het zonlicht ervoor dat hun lichaam twee derde van de vereiste hoeveelheid vitamine D aanmaakt. Een kwartiertje tot een half uur per dag in de zon doorbrengen, zou al volstaan. Waarom zou je dat dus niet combineren met een zalige wandeling in de natuur of in de stad?

De rest van de vitamine D-voorraad zou aangevuld moeten worden door je voeding. Maar uit onderzoek blijkt dat ouderen vaak te weinig vitamine D binnenkrijgen. De Nederlandse Gezondheidsraad geeft daarom het advies om vanaf 70 jaar je voorraad vitamine D aan te vullen met een voedingssupplement (20 microgram/dag).

Tien voordelen op een rijtje!

Een dagelijkse wandeling van 30 minuten …

  1. zorgt voor een lagere bloeddruk en een daling van het cholesterolgehalte.
  2. verkleint het risico op ouderdomsdiabetes.
  3. laat je hersenactiviteit toenemen, wat een rem kan zetten op dementie.
  4. verkleint de kans op overgewicht, want wandelen zorgt voor de opbouw van spieren en afbraak van overtollig vet.
  5. laat je botmassa en spierkracht toenemen en de kans op osteoporose verminderen.
  6. laat de kans op darmkanker dalen, aangezien het je spijsvertering en de stoelgang bevordert.
  7. werkt als een geneesmiddel tegen stress.
  8. zorgt voor een betere nachtrust door de fysieke beweging die je overdag hebt uitgevoerd.

Veilig en vol zelfvertrouwen op de fiets!

person-3553814_640Ook fietsen heeft vergelijkbare effecten op je gezondheid. Ondanks die positieve impact, is fietsen in vele landen niet erg populair. Vaak raken mensen afgeschrikt omdat ze bang zijn om te vallen. Niet elk land of elke stad is even veilig voor fietsers, maar alles begint natuurlijk met je zelfzeker voelen op de fiets. Starten, stoppen, afstappen, remmen, het verkeer inschatten … Het is niet zo evident.

Zorg er daarom voor dat je in eerste instantie het juiste type fiets hebt. Vraag raad in de fietsenwinkel over welk model je je het best aanschaft. Een verkeerd model of een verkeerde grootte zorgt al snel voor pijnklachten of vermoeidheid.

Handige links

Ook interessant
Stoofvlees op z’n Italiaans: pappardelle al ragù