Hoe kan je je brein trainen om gelukkig te zijn?

Is de buurman die elke ochtend fluitend zijn krant gaat halen gelukkiger dan jij? Is je dochter, voor wie alles altijd voor de wind lijkt te gaan, gelukkiger dan jij? Veel hangt af van hoe het er daarboven in hun hoofd aan toegaat. Wil je graag zelf meer geluk in je leven? Dat kan. Je kan je brein trainen op geluk. Lifecoach Wim Annerel geeft je enkele tips.

Wat is ‘gelukkig zijn’?

Het gevoel van ‘gelukkig zijn’ hangt samen met verschillende factoren. Je job is er daar eentje van. Uit onderzoek blijkt dat het brein van hardwerkende belastingscontroleurs getraind is om fouten te vinden. Wanneer ze ’s avonds bij hun partner thuiskomen, zien ze ook daar een hele lijst met fouten. Dat heeft een eerder negatieve invloed op hun relatie.

Daaruit leren we dat je het brein dus kan trainen om kritisch, pessimistisch en ongelukkig te zijn. Uit onderzoek van professor Martin Seligman blijkt dat advocaten over het algemeen pessimistisch zijn. In hun job is dat een sterk punt omdat ze daardoor voorzichtiger zijn en toekomstige problemen zien terwijl ze bijvoorbeeld een contract nalezen. Dat maakt dat ze goed zijn in hun job maar niet dat ze gelukkiger zijn als mens.

Hoe je brein trainen om gelukkig te zijn?

rawpixel-567018-unsplash1. Herschrijf je levensverhaal

Je kan gebeurtenissen in je leven anders gaan kaderen om er zo een positieve draai aan te geven. Gelukkige mensen doen dat automatisch. Je kan het jezelf ook aanleren: herinterpreteer gebeurtenissen zodat ze je eigenwaarde en zelfvertrouwen beschermen of versterken.

2. Vergelijk jezelf met andere mensen

Al wordt er net aangeraden om dat niet te doen, doe het toch. Maar vergelijk jezelf met mensen die slechter af zijn dan jij. Zo besef je hoeveel geluk jij hebt.

3. Zoek daglicht op

Daglicht maakt ons gelukkig. UV-stralen raken je huid en je lichaam begint vitamine D aan te maken (vitamine-D-tekort wordt onder andere geassocieerd met depressie). Wanneer het buitenlicht je ogen raakt, geeft het een signaal aan je hersenen om de afscheiding van melatonine te vertragen (een hormoon dat je helpt slapen), en de afscheiding van serotonine te verhogen (een hormoon dat geassocieerd wordt met geluk en waakzaamheid).

Meer zonlicht maakt je dus gelukkiger. Als je minder dan 15 minuten per dag zon of toch minstens buitenlicht ziet, is het een goed idee om meer buiten te komen. Wandel tijdens de lunch, ga een paar minuten buiten zitten in plaats van tv te kijken. Maak er tijd voor.

4. Let op je houding en ademhaling

Ga rechtop zitten, trek je schouders naar achteren en haal diep adem. Doe het nog een paar keer. Voel je dat? Je houding en ademhaling hebben een grote invloed op je kijk op het leven. In elkaar gezakt zitten en oppervlakkig ademhalen kan een tevreden gevoel in de weg staan.

Let erop dat je met je schouders naar achteren zit en neem zo vaak mogelijk diepe ademhalingen, en je zult je de hele dag door gelukkiger voelen.

5. Leer je brein om de goede dingen in het leven te zien

pexels-photo-424517Lijst elke avond drie zaken op waarvoor je dankbaar bent. Dat kunnen dingen zijn die gewoon goed gingen of die aangenaam waren, bijvoorbeeld: mijn buurvrouw trakteerde me op lekkere koffie. Het moeten dus geen wereldschokkende dingen zijn, als je er elke avond maar drie bedenkt.

Onderzoek toont trouwens aan dat wanneer mensen dankbaarheid beoefenen, ze een algemene alertheid en verheldering van de geest ervaren. Dat gevoel zou gerelateerd zijn aan een grotere hoeveelheid van de neurotransmitter noradrenaline, die sterk opwekkend werkt.

Wat doe jij om je brein te trainen op geluk? Laat het ons weten. En ontdek hier hoe je je bevrijdt van negatieve gevoelens.

Handige links

Ook interessant
Breng de herfst in je keuken: pompoensalade met geroosterde biet